14 okt, 11:47
2015
Algemeen
Redactie
Discussieer mee
Wat vindt u van dit onderwerp? Registreer gratis of log direct in om mee te praten.

Maaslijn wordt stiller, sneller en vaker ingezet door Arriva.

Sinds deze week staat het zo goed als vast; Arriva gaat de Maaslijn tussen Venlo en Nijmegen exploiteren. Met de keuze voor Arriva gaat ook het elektrificeren van de lijn door. Naast het elektrificeren van het 60 kilometer lange spoor, zal er ook gewerkt worden aan gedeeltelijke spoorverdubbeling op het traject. Hiermee kunnen treinen elkaar ook passeren buiten stations, iets waarop nu vaak gewacht moet worden. Daarnaast wil Arriva met al deze aanpassingen ook meer treinen per uur laten rijden, 4 per uur i.p.v. de 2 die nu per uur rijden. Dit alles moet er ongeveer in 2020 voor zorgen dat de treinen op de Maaslijn stiller, sneller en vaker rijden dan nu het geval is bij Veolia. Hierdoor worden dorpen als Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek beter bereikbaar vanuit Nijmegen en Venlo en andersom, evenals hun omliggende kerkdorpen.

Veolia kreeg vorige week te horen dat de bezwaren die ze hadden ingediend bij de provincie Limburg ongegrond zijn verklaard. Veolia wilde een nieuwe aanbesteding van de Maaslijn omdat nummer 2, Arriva de aanbesteding had gekregen nadat bleek dat nummer 1, Abellio, bedrijfsgevoelige informatie van een oud-werknemer van Veolia had ontvangen. Veolia vroeg 4 miljoen meer voor exploitatie van de Maaslijn dan Arriva.

Wat vindt u van de plannen van Arriva voor de Maaslijn? Bent u voor de aanpassingen aan de Maaslijn of bent u tevreden met de huidige vervoerder Veolia?

Laat ons weten wat u vindt
Plaats een reactie of laat uw mening zien met een duimpje.