Dirkzwager legal & tax

De vrijheid om je gastvrijheid te bewaken (2)
12 Oktober 2015
Bij horecaondernemers draait het om gastvrijheid. Mede om die reden halen berichten over de weigering van een gehandicapte persoon, “kindvrije” horeca en het uitzetten van de wifi om werkende ZZP-ers te weren, het nieuws. Maar betekent het hebben van een voor publiek toegankelijke horecazaak dat je zomaar alles en iedereen moet toelaten? En dat iedereen die binnen is gekomen zélf kan bepalen wanneer het tijd is om te gaan?

Recht op verblijf?
Wanneer de gast eenmaal ‘binnen’ is zal hij/zij in de meeste gevallen een consumptie willen nuttigen. Ook hier geldt dat bij het aanbieden daarvan geen onderscheid gemaakt mag worden naar ras, geslacht etc. Het is goed om u ervan bewust te zijn dat dit óók geldt voor uw marketingacties. Wanneer u één groep een voordeeltje geeft dat normaliter niemand heeft, kan de andere groep zich gediscrimineerd voelen en daar juridisch tegen opkomen. Zo kreeg een Haagse boekhandel annex café-restaurant een klacht aan de broek vanwege een discriminerende marketingactie: hem werd verweten dat hij onderscheid maakte op grond van geslacht omdat hij in het kader van een Moederdagactie alleen vrouwen een gratis kopje koffie aanbood. De (mannelijke) klager kreeg gelijk van de Commissie.

Buiten de beperkingen die gelden ten aanzien van het maken van onderscheid, is de horeca ondernemer vrij om de eigen ‘huisregels’ te bepalen. Deze hoeven ook niet vooraf gecommuniceerd te worden aan de gasten, hoewel dit mogelijke discussies kan voorkomen of verkorten.

U kunt ook op het moment zelf bepalen of een gast nog langer gewenst is of niet. De gast kan dan verzocht worden om de zaak te verlaten om welke (niet discriminerende!) reden dan ook. Mensen verliezen wel eens uit het oog dat ze ‘ te gast’ zijn in de zaak van een ander en dat er ook andere gasten aanwezig zijn. U als horeca ondernemer weet als geen ander hoe uw gastvrijheid en de beleving van (andere) gasten in het gedrang kunnen komen door hinderlijk of grensoverschrijdend gedrag. Het staat u volstrekt vrij om in zulke gevallen de gast(en) te verzoeken uw zaak te verlaten. Óók wanneer de betreffende gast zijn of haar consumptie nog niet helemaal op heeft. Er wordt wel verdedigd dat de gast een redelijke tijd moet hebben gehad om de consumptie te nuttigen, maar de opvatting dat men ‘verblijfstijd’ in een horecazaak ‘koopt’ door te consumeren is onjuist. Indien een gast de hele dag in uw café zou willen zitten met zijn laptop en af en toe een drankje drinkt, kunt u hem/haar nog steeds verzoeken om te vertrekken.

Huisvredebreuk
Mocht een (groep) gast(en) weigeren om gehoor te geven aan uw herhaalde(!) verzoek om te vertrekken, dan begaan deze mensen een strafbaar feit (huisvredebreuk). U mag niet zelf overgaan tot het met harde hand verwijderen van die personen, behalve wanneer u onmiddellijk uw goederen of uw gasten moet beschermen tegen geweld van die gast. Maar in alle gevallen waarin de komst van de politie afgewacht kan worden, kunt u de politie bellen en hen vragen om de betreffende gast(en) aan te houden en uit uw zaak te verwijderen. Een slimme horecaondernemer is op de toekomst voorbereid en maakt hier nu al afspraken over met de politie. Het is niet ongebruikelijk om een ‘beleid’ met de plaatselijke politie af te spreken, bijvoorbeeld dat u driemaal het verzoek doet aan de gast om te vertrekken en dat de politie komt wanneer men dan nog halsstarrig blijft weigeren te gaan.

Afronding
Het uitgangspunt voor u als horeca ondernemer is: het is úw zaak en ú bepaalt wat er wel of niet gebeurt. De wet stelt daarbij als grens dat u bij het toelaten en aanbieden van diensten aan personen geen onderscheid mag maken. Vanzelfsprekend geldt ook de grens dat u geen geweld mag gebruiken om een gast uit uw zaak te (doen) verwijderen, behalve wanneer u onmiddellijk uw goederen of uw gasten moet beschermen tegen geweld van die gast en de komst van de politie dus simpelweg niet kan worden afgewacht. Als horeca-ondernemer heeft u verder alle vrijheid om uw gastvrijheid te bewaken.

Meer informatie over uw positie ten aanzien van de toelating van gasten, leest u hier.

Wilt u meer weten over uw horeca-vastgoed? Neem contact op met Charlotte Raaimakers, advocaat.

Méér juridisch vaknieuws en de Leisure & Hospitality specialisten van Dirkzwager Advocaten & Notarissen N.V., kunt u vinden op leisure.dirkzwager.nl.

» Ga naar de link
Contactgegevens
Dirkzwager legal & tax
Van Schaeck Mathonsingel 4
6512 AN Nijmegen